Äntligen igångsättning


Kommentarer
Postat av: Louice

Vivvi hjälpte mig och Cally med longeringen så fråga henne! :) Hon är ju väldigt duktig på kroppsplaceringen osv. :)

Svar: Det ska jag göra Louice!(:
Noomie Sundell

2012-12-13 @ 13:56:35
Postat av: Wilma & Emma

Hej! Just nu har vi Julens blogg, där man kan vinna en länkning och gästbloggning inför flera 100 läsare/dag, men man vinner också ett hemligt pris ;) Skulle vara superkul om du var med! :) Kram http://ziro.blogg.se/2012/december/vi-presenterar-julens-blogg.html

2012-12-13 @ 21:02:03
URL: http://Ziro.blogg.se
Postat av: Jossan

Själv är jag inget fan av longering, i synnerhet inte på en oinspänd häst. Ger mer slitage än vad det hjälper hästen. Fast sen longerar jag inte min häst alls knappt då jag tycker att det är alldeles för mycket belastning på framdelen gentemot bakdelen.

Att longera är svårare än man kan tro. Har hästen väl lärt sig att den kan vända har man skapat sig ett problem. Jag longerar aldrig utan inspänningar och pisk - inte ens på Rea som är extremt rädd för longerpiskar. En inspänning på yttersidan vägleder hästen att den ska hålla volten så som yttertygeln gör när man rider. Om hästen stannar eller vänder ska man kunna hålla fram pisken för att hindra den att komma runt. Har jag en som vänder sig måste man vara snabb och komma "bakom" med kropp och pisk och mana fram hästen (inte nudda den med pisken!)

Faller hästen in i volten så ska man inte backa och korta upp linan, det kroppspråket tolkas av hästen att du är den underlägsna. Gör dig stor, gå med bestämda steg mot hästens buk och smacka på den. Förhindra att rumpan kommer mot dig med pisken riktad bakdelen (risk att bli sparkad annars)

Supersvårt att förklara men kanske var till lite hjälp i alla fall ;)

2012-12-13 @ 21:05:09
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Erika

Oj svårt för allt hänger på hästen osv.
Så vet inte riktigt faktiskt.
Har den enbart stått eller gått promenader osv beror ju på sånt oxå. :)

Men kul med igångsättning. :)

2012-12-13 @ 21:44:44
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Erika

Sv.
Låter ju bra. :-)
Kravlös ridning är bra i början tills han fått röra lite på sig. :-)

2012-12-13 @ 22:44:45
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Jossan

Svar: Nej det förstår jag absolut. Jag brukade lina Rea några varv innan ridpassen när hennes sadeltvång var som värst för att jag över huvud taget ens skulle ha en chans till att sitta kvar på henne. Då fick hon bocka av sig på lina. Visserligen inspänd - eftersom man inte får stopp på henne annars ;) Bocka runt på volt är ju faktiskt skitkul matte! ;P

Svar 2: Tack så mycket, kommer upp fler snart ;) Har haft lite (mycket) bloggtorka på senaste bara

2012-12-13 @ 23:37:37
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Micaela

Sv; ja filmen är verkligen helt galet fin! åh, vad kul med igångsättning, hoppas allt går bra! :)

2012-12-14 @ 13:33:47
URL: http://micaelasvenssons.blogg.se
Postat av: Emmy

Sv; Hehe, tvätta är trisst, jag gör det nog imorn..
Ingen motion på pållarna här, tar en lugn helg nu bara, och imorn har min medryttare stora hästen

2012-12-15 @ 09:46:16
URL: http://www.mliandersson.se
Postat av: Emma

Men hallå jag visade ju hur man gör! ;) Tycker inte du ska röra på dig om han stannar och vänder mot dig. Ta långpisken och veva som en propeller eller något jag vet inte och för den närmare och närmare tills han går från det och åt det håll du vill! du ska inte behöva nudda honom eller snärta utan bara föra spöt mot honom :)

2012-12-15 @ 18:40:28
URL: http://xoffbeat.blogg.se/
Postat av: eva-lena

tips: sätt en stängseltråd rätt över den långsmala hagen, så det blir ca 25*25m och löslongera honom, mina araber älskar det och balanserar då upp sig själva, det är bara sedan att stå i mitten och ha långspöt för famåtdrivning ibörjan, snabbt lär dom sig komando orden trav, galopp, byt varv (går ut i volten ibörjan med långspöt och stoppar samtidigt som jag säger byt varv)

Svar: Tack för tipset!(: Ska nog göra det!
Noomie Sundell

2012-12-17 @ 19:23:29
Postat av: Zandra

Lustigt det där hur olika folk ser på saker. Jag longerar alltid min häst utan inspänningar just för att han skall öva sin egen balans och alltid går "inspänd" under mig. Nu är han ju byggd i en naturligt välvd form och det blir ju lite skillnad om hästarna springer som din i Headern =P
Men till problemet;
Jag hade samma krux med min när jag köpte honom för 3 år sedan. Eller egentligen var det inte mitt problem utan det uppdagades när jag behövde hjälp några veckor av en vän och han gjorde exakt lika dana vändningar inåt som din. Och det var omöjligt att hinna förekomma bakom honom. -_-
Det bottnar lite i en auktoritärsroll. Det känns just nu ganska yvigt både hos dig och hos honom.
Ta en longerpisk och använd som en förlängd arm, mer pådrivning tycks han inte behöva ;)
Och se till att hålla dig själv ganska centrerad. Ta inte in honom när han stannar för att få ut honom då får han ju egentligen "lön för mödan".
Som redan nämnt ovan; har du möjlighet att löslogera är det ypperligt att börja med då kommer du runt problematiken du upplever med att trassla in sig i linan. Och kan säkrare och tryggare befästa din roll på nytt som du vill ha det. Var dock noga med att han inte får hålla på och byta varv fram och tillbaka som han gör i filmen.
Håll oss underrättade i dina försök och eventuella framsteg/bakslag ^_^

2012-12-22 @ 07:56:17
URL: http://zidressage.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback