Elstötar - lösningen på allt?


Kommentarer
Postat av: Nikki

Alltså ursäkta! Så hemskt ät de faktiskt inte. Inte för vi har denna grej hos oss, men vi hade behövt! Vi har speciellt en 3 åring som sparkar å sparkar, inte för att hon vantrivs utan för hon e ett tjurigt fuxsto som inte tillåter ett smack. Dvs man får interna gå förbi boxen, nej det är inga fel på henne, hon har inte ont, hon är 3 år och sto. Hon kostade mer än 600 000 kr å har sparkat sönder 2 ben. Så om denna lösningen skulle sparat henne de smärtsamma skadorna hon fick så hade vi mycket hellre valt att hon skulle fått en stöt (som normalt hästar få av stängslet i hagen) än att hon skulle sparka sönder sitt ben. Sen skulle de va stooooor skillnad om de alltid va ström å mattan. Ett stall där vi brukar ha har ström runt hela boxen dvs järndrtaljerna för hästen biter, sparkar, sväljer luft och de funkar. Dock kan jag tycka de e lite väl extremt då hästen gör dessa saker pga tristess. Men hästhållningen här i Italien är totalt annorlunda än i Sverige faktiskt. Svenskar tycker om att se Aina hästar som Barbie dockor å verkligen tror dom är så svaga fysiskt och mentalt att dom skulle bli förstörda av minsta lilla. Tyvärr :(

Svar: Du har helt rätt, det klart man hellre använder en sån lösning än att hästen skadar sig.

Men jag tycker också att man ska gå till botten med problemet och lösa det från grunden med träning och förståelse eller tex. testa byta plats på hästen.

Så man inte anväder den enklaste varianten av lösning hela tiden, hästen blir inte lyckligare av en snabb lösning som bara hindrar den från att göra något. Tänk det som att den blir instängd i en låda i psyket och inte vågar göra något och ändå är grunden till problemet kvar = en häst som inte mår helt bra.

Tack för din åsikt kring det hela!(:
Noomie Sundell

2014-02-01 @ 15:04:56
URL: http://www.nattstad.se/italianhorselife
Postat av: Josefine

Jag tar bra mycket hellre en stöt än en söndersparkad has, kota eller inredning (som trasig blir direkt farlig för hästen).

Detta måste vara symptom behandling, ja, men en frisk och tillfredsställd häst kanske aldrig blir symptomfri om beteende har fått fortgå förlänge.

Detta lär ju knappast vara tänkt som en permanent lösning utan som en tillrättavisning.

För jag är väl då kanske en hemsk hästägare som hellre haft ström i gallret än att ta käkfrakturen med medföljande komplikationer på min häst? Hon drog bara tänderna i gallret en gång, hon blev stressad av en annan situation som skrämde henne. Det kostade henne en tand, käken och massor med smärta. Istället för att ha fått en stöt och sedan inte gett sig på gallret igen.


Svar: Precis som jag skrev till Nikki här ovan så det väl självklart att man hellre tar till sånna metoder än att hästen skadar sig. Självklart.

Och det är ju menat som en tillrättavisning. De tar ju som sagt bort elen sen. Och för hästar som kanske bara är 'jävliga', för det finns det, kan det kanske vara jättebra. Men jag syftar mer på att man ska se hela problemet och vad som orsakar det istället för att bara ta till en sånhär lösning, iaf i första hand. Speciellt om hästen försöker säga nåt. Sen är det alltid olika från häst till häst och situation till situation vad som funkar bäst.

Du är inte en hemskt hästägare, jag vet ju allt som hänt! Förstår dig helt och hållet!

Jag kanske ska skriva lite mer synvinklar på det hela och förtydliga detta som du och Nikki skriver. Såklart att säkerheten för hästen går först, och det hoppas jag alla förstår!(:
Noomie Sundell

2014-02-01 @ 15:49:36
URL: http://dressyrnissen.se
Postat av: Julia

Håller med dig Noomie. Jag tycker inte att man ska behöva ge hästen elstötar för att den inte kan stå i box utan att sparka på väggarna. Tror inte att detta är en långsiktig lösning på problemet utan snarare en "paus" på problemet istället för en lösning som varar. :) Kram!

2014-02-01 @ 18:02:32
URL: http://juliaochluna.blogg.se
Postat av: Dressyrponny.se

Sv; Tack så mycket! Ja det gör jag (:

2014-02-01 @ 18:41:17
URL: http://dressyrponny.se
Postat av: Vera ♡

Nej usch vad hemskt!! Jag håller helt med dig, den är vidrig..

Kram

2014-02-01 @ 21:48:08
URL: http://vera.weride.se
Postat av: Denise

Min första tanke var "fyyfan vad hemskt". Men sen tänkte jag att det är ju egentligen inte värre än elstängslet på hagarna..
Ingen metod jag skulle använda dock eftersom hästen blir skrämd men är samtidigt instängd i sin box och kan inte fly som deras instinkt säger vilket leder till att det blir en stressad och onödigt obehaglig situation för hästen.

2014-02-02 @ 01:10:33
URL: http://flingans.nu
Postat av: Kristina

Denise: så att hästen har elstängsel runt en hage på förhoppningsvis 5000 kvm - 1 ha är samma sak som att den har el i boxen på 9 kvm?

Jag tycker hästarna ska kunna klia sig, nosa på boxgrannen, kunna vända, rulla och "lita" på att inte få en stöt från boxväggen. Boxen ska vara hästens största trygghet och jag vill alltid att mina hästar ska springa in dit om de blir lösa. Har svårt att tro att hästar som blivit utsatta för det här vill vara i sina boxar.

För mig så är byte av box, större box, mer hagvistelse, mer motion, lösdrift eller t o m avlivning bättre än att börja med den här typen av "lösningar".

2014-02-02 @ 09:13:28
Postat av: Julia

Nej, detta tycker jag verkligen inte är okej..

2014-02-02 @ 12:15:43
URL: http://ohjuliet.blogg.se
Postat av: Nathalie

Hemskt mycket hemskt, hästen trivs nog inte på Box lösdrift säger jag bara! Och har man tillfredsställda hästar så går dem inte ur hagen heller och man behöver inte ha elstängsel!

2014-02-02 @ 12:45:37
Postat av: elin

Min häst sparkade sjukligt mycket i boxen under 1 års tid, men vi löste problemet på ett ganska mycket enklare sätt... bytte box helt enkelt! Så han fick en annan granne på ena sidan och ingen granne alls på andra (han står i en hörnbox nu alltså) vilket han trivs super med. Inte sparkat en enda gång sedan dess!

2014-02-02 @ 13:43:10
Postat av: Erika

Jag håller med dig! Om exempelvis ett barn skulle börja göra någonting oacceptabelt så elchockar man ju inte barnet bara för det! Det finns andra vägar att gå.

2014-02-02 @ 17:51:38
Postat av: Alice

Blir så trött på att mänskligheten är för lat för att lösa problemen och ska hitta genvägar som är såhär vidriga!

2014-02-02 @ 20:10:44
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Totte

Håller med dig. Djurplågeri....

2014-02-03 @ 15:21:07
URL: http://eslovsriders.blogg.se
Postat av: Elin

Blir så förbannat trött på denna j**la hästvärld ibland. Hur kan man ens tycka att det är okey att ge sin häst stötar?
Ni som tycker att det är okej, ska vi lägga i eltrådar i ungarnas blöjor så att när de kissar får de stötar mellan benen? Det är ju också ett oönskat beteende hos barn som man vill få blöjfri. Eller ska vi kanske börja med el på handtaget till kylskåpet så bara mamma och pappa kan stänga av elen och bestämma när ni får öppna kylskåpet? Hur skulle de kännas, förjävligt eller hur? Kanske ska vi också sätta el på knapparna på fjärrkontrollen till TVn som bara mamma och pappa kan stänga av, så bara dem kan bestämma när ni får se på TV och vilken kanal ni får se på. Om något av mina föregående exempel skulle förekomma skulle det bli en himla debatt och politiker och alla skulle ha en åsikt om saken. Men nu bara för att detta handlar om hästar så är det för de allra flesta helt OK. Faktum är att dem flesta hästägare inte verkar ha förstått att hästar har känslor precis som vi men de ignorerar dom flesta för att det är lättare att lösa olater eller egentligen naturliga beteenden (ja, det är naturligt för en häst att skarpa med hovarna när de vill ha mat) med våld i form av spön, skarpa bett, kedjor, kemiska medel, lugnande medel och i vissa fall även elektricitet. Jag stödjer hästarna och står helt och hållet på deras parti! Nu tycker jag att det ska införas el i hundgårdsstängslet, el i barnas blöjor, el i kylskåpshandtaget och el i fjärrkontrollsknapparna! Någon som är på?

2014-02-03 @ 16:02:23
Postat av: Erika Pettersson

Min sparkar i box vägar, dörr m.m.
Under alla år har jag försökt se vad problemet är, men det är en olat och hon gör de främst när de ska ges mat o det väntas mat, samt om maten när slut.

Så hon vantrivs inte utan är ett matvrak, samt söker mycket uppmärksamhet.
hon älskar o få uppmärksamhet får hon inte de ser hon till o få de. :P

Men nej jag skulle inte sätta in en sån hos henne för o få bort de beteendet.
visst skulle jag inte vilja att hon skadade sig p.g.a sitt beteende, men inredning aja de går laga, sätta dit gummimattor, extra skivor m.m.

Skulle ev överväga om hon skadade sig förstås för de är ju sånt som kanske inte går laga en skada på henne, men de gör hon inte.

2014-02-03 @ 18:04:28
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/
Postat av: Anonym

OTROLIGT DÅLIG UPPFINNING. Ska hästen behöva vara rädd i sin egen Box? Hästen vet ju inte om elen är på eller av och om grejen sitter där efter hästen fått stöten är ju hästen rädd för den..

Usch.. Är ändå inte detta att klassa som djurplågeri när man begränsar hästen att utrycka sig?

2014-02-03 @ 21:49:35
Postat av: Emma

Tycker också att det är fel! Blev lättad i slutet av filmen när det visade sig att elen inte skulle va på jämt iaf..
Att jämför med elstängsel går inte, hästarna lär sig oftast i tidig ålder att staketet är strömförande och om de får en stöt kan de springa iväg från det "farliga." Men att få en stöt i sin egen trygga box med ingenstans att ta vägen? Nej tack, problemet kommer ju någonstans ifrån, oftast hjälper det att byta box eller ge den hästen mat först/ lägg in mat när hästen inte är där så behöver den inte ens vänta. Problem = löst, eller lösdrift kanske passar hästen i fråga bäst, vad vet jag..

2014-02-11 @ 11:44:47
URL: http://xoffbeat.blogg.se/
Postat av: - S C H N A I L G U L L -

lol. Att en häst sparkar i väggen beror ju allt som oftast på olater såsom ouppfostringar. Allt som oftast handlar det om mat.
Riktigt onödig lösning som går att lösa mycket bättre!

2014-02-12 @ 14:32:09
URL: http://schnailgull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback