Avliva friska hästar?


Kommentarer
Postat av: Felicia

Tack:) jag ska kolla vad typsnittet heter återkommer:)

2012-01-06 @ 10:16:31
URL: http://www.asslatjejerna.se
Postat av: Joanna

2012-01-06 @ 10:18:17
Postat av: Joanna

Jag håller med dig. Har man köpt häst får ma ta hand om den tills man kan ge ett annat bra hem till den.

2012-01-06 @ 10:19:12
URL: http://hoppfocus.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Sv: Ja det ska bli skönt. Samtidigt som jag inte ser mig som någon med "diagnos" (snacka om att jag har fördomar..). Jag är en tjej från en "lite finare" (missförstå mig rätt) villaområde, tror inte man tänker på mig som en bokstavs-tjej. (Usch vad jag låter högfärdig men det är inte så jag menar)



Ang. ditt inlägg; GUD vad skönt att någon kan ta upp det här. Min förra häst var en sk. "problemhäst". Någon gång i sitt liv har han blivit utsatt för ett trauma som gjorde honom "knäpp". Jag försökte många månader men tillslut blev det för farligt att rida honom så jag började fundera på vad jag då skulle göra med honom. Mina tankar gick mellan att skicka iväg honom till ett proffs för att se om det var mig det var fel på eller om jag skulle försöka sälja. Från många andra fick jag höra att han var farlig och att det bästa vore att ta bort honom. För mig är en hästs liv värt precis lika mycket som vilket annat liv som helst, en mus eller människa, så att ta bort en häst som var jättesnäll men som inte fungerade i vissa situationer kändes helt otänkbart. Vår tid tillsammans fick i alla fall ett slut när han av en ren olyckshändelse krossade en av mina fötter. De 6 första veckorna vad jag helt och hållet sängliggande, så du kan ju tänka dig hur fort den här skadan läkte. Jag fick honom i alla fall såld till en tjej som har betydligt mer erfarenhet än jag (ännu en gång då mitt självförtroende brast). Hon talade om för mig att det inte skulle bli några problem alls för henne, hon skulle ge honom gott om tid. Idag lever han inte längre, hon tog bort honom efter ett par månader bara. Då insåg även hon hur farlig han blev ibland. Hon satt upp på honom efter bara en vecka i nya stallet, jag hade trott att gott om tid var lika med några månader..



Allra helst hade jag sett att han fick gå som sällskapshäst någonstans eftersom han inte på något sätt gick att "använda". Å andra sidan, vem vill ha en sällskapshäst på 183 cm 750 kg tung? Inte heller kunde vem som helst hantera honom, han valde ut vem som var okej och vem som inte var det. Jag tycker så synd om honom, han måste mått dåligt så på sätt och vis slipper han det nu. Men själv hade jag aldrig kunnat ta det beslutet. Bra eller ej, det vet jag faktiskt inte =/

2012-01-06 @ 11:39:25
URL: http://pieceofmej.blogg.se/
Postat av: Emma

Så himla fint skrivet! Jag såg en liknande anons på Hästnet. Man blir frustrerad. Det är hemskt att man förstör en hästs liv på detta sätt. Alla hästar är lika mycket värda, oavsett ras, ålder, färg eller kön. Detta var en OTROLIGT fint inlägg;)

Kram

2012-01-06 @ 11:59:45
URL: http://horzeemma.blogg.se/
Postat av: Emma

håller med dig till 100%! Sjukt bra skrivet:D

2012-01-06 @ 13:25:30
URL: http://crystallheart.blogg.se/
Postat av: jessica

sv; ja riktigt tråkigt ,.. tyvärr var det ju de.. men känner ja inte kanske vill gå ut så mke med det :p

okeej va skönt :) jodå bra med oss oxå :)!!

2012-01-06 @ 13:58:10
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: henke

Nej verkligen inte!! :)

2012-01-06 @ 13:59:03
URL: http://henkelundberg.blogg.se/
Postat av: jessica

sv2; hahah förlåt!! har vart så trött så orkat nte vart inne på datan :p

2012-01-06 @ 14:00:23
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Madeleine Sülla

Sv: Tack! Hon är blandning mellan bordecollie/schäfer/collie/karelsk björnhund och bernersenner, och hon är 5 månader ungefär! :)



Usch, jag tycker också det är hemskt. Jag tycker det är dåligt överhuvudtaget att döda djur på det sättet, jag tycker att alla djurs liv är lika mycket värda. Men det värsta tycker jag nog ändå är slaktdjur som föds av enda anledningen att bli mat.. Hemskt..

2012-01-06 @ 14:26:19
URL: http://msylla.blogg.se/
Postat av: sussi

du har precis varit med om liknande, å blir så

dj***a förbannad. Alltid dessa bortförklaringar,

å när de kommer till kritan är de bara pengarna

de vill ha ut. Skulle va svårare å få ut pengar

om inte flera vet, däribland försäkringsbolagets

egen tittat på å undersökt hästen.. Grrrrrrrrrrrrrr

2012-01-06 @ 15:19:24
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Fanny Jaensson

håller med dig till 110%! :)

2012-01-07 @ 00:18:15
URL: http://hovskrape.blogg.se/
Postat av: Elin- Northern Showhorses

Håller med dig, tycker man ser sånna annonser allt för ofta nu.. Har man köpt en häst så får man ta smällar att det kanske blir tufft att ha hästen tills den ska säljas osv. Och då tar man ju "skambuden" också om har sån panik att få iväg den. Man vill ju hellre att den ska komma till ett bra hem där den får kärlek än att skicka den till slakt..

2012-01-08 @ 09:27:55
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig! tyvärr är det travhästarna som är mest drabbade för många anser dom som "odugliga" ridhästar. sitter själv i den sittsen nu, jag har en nybliven sjuåring som är helt frisk, men han vill inte springa på travbanan lägre och tycker inte det är rätt emot hästen att tvinga den till något man märker att den inte vill, leasar han bara så det är ju inte min häst egentligen. men ägarna vill inte ha tillbaka han heller, dom gav det en vecka att hitta en ev köpare, annars skulle han gå på slakt. är flera som skulle kunna ta han gratis men dom begär 5000. så han riskeras ju tyvärr hamna på slak nu när det finns folk som kan ta han gratis men som inte har möjlighet att lägga ut 5tusen. sorgligt! :/

2012-01-08 @ 16:07:07
URL: http://angelicaklockar.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig! tyvärr är det travhästarna som är mest drabbade för många anser dom som "odugliga" ridhästar. sitter själv i den sittsen nu, jag har en nybliven sjuåring som är helt frisk, men han vill inte springa på travbanan lägre och tycker inte det är rätt emot hästen att tvinga den till något man märker att den inte vill, leasar han bara så det är ju inte min häst egentligen. men ägarna vill inte ha tillbaka han heller, dom gav det en vecka att hitta en ev köpare, annars skulle han gå på slakt. är flera som skulle kunna ta han gratis men dom begär 5000. så han riskeras ju tyvärr hamna på slak nu när det finns folk som kan ta han gratis men som inte har möjlighet att lägga ut 5tusen. sorgligt! :/

2012-01-08 @ 16:08:30
URL: http://angelicaklockar.blogg.se/
Postat av: Paulina

Håller med dig. Jag har länge funderat på vad det är för idioter som lägger ut sådana annonser. Blir nästan vansinnig när jag tänker på det! Men tyvärr kommer det alltid finnas mycket konstiga människor, och det finns inte så mycket man kan göra åt det... :(

2012-01-09 @ 00:21:12
URL: http://paulinajennebratt.webblogg.se/
Postat av: Alma

Jag vet en sådan person. Skickade ett 6 år gammalt russto till slakt för att ägaren inte ville låta hästen stå still.

2012-01-09 @ 17:38:50
Postat av: magda

Håller med dig.



Vi hade en tjej i stallet som tog hem en häst som en organisation räddat, de sa att han lämpade sig till lugnare ridning. Men hon ville gratis få en häst som gick att tävla. Visst hon gjorde ett grymt arbete med att bygga upp han. Men sen ville hon hoppa även om det inte var rekomendderat. Hästen gjorde även att hon tjänade in pengar, hon lärde ut några tjejer på honom även om hon inte var speciellt duktig själv, hästen reds endast på skarpa bett för att hon inte kunde klara av han annars. Men hans leder sa ifrån, 6 st leder gick av, han kunde fortsätta leva, men han skulle inte kunna galopera eller hoppa, han fick skritt travas med större del av skritt 30 min om dagen. Då bestämmer hon sig för att han får åka tillbaka till organisationen, ett ställe där hon vet att de vill hästarnas bästa men inte alltid har råd med bra foder i tillräckliga mängder. Och varför gör hon så. Jo.. för att ha råd med en ny häst.



Visst han avlivades inte, men hans levnadsförhållanden gick från att ha en matte som pysslade om honom, en ren box, kompisar, till att hamna i en box han delar med 1 till häst, som städas en gång i månaden eftersom arbetskraft saknas. Och varför? För att han inte längre kan hoppas

2012-01-19 @ 18:05:04
URL: http://erilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback